Intonace a rytmus - Stanislav Jelínek, Miloš Veselý

149 Kč / ks
Skladem (2 ks)
Můžeme doručit do:
26.11.2024
Možnosti doručení

Detailní informace

Detailní popis produktu

Základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí obsahu této učebnice je dokonalé zvládnutí základů hudební teorie (tj. stupnic, intervalů, akordů atd.). Tyto znalosti lze získat z učebnice Základní hudební pojmy v otázkách a odpovědích od S. Jelínka, kterou vydalo nakladatelství Vladimír Beneš.

 

Na začátku cvičebnice (str. 4 – 13) jsou na sudých stranách písněna lichých stranách jejich rytmický doprovod (jeden žák zpívá a druhý vyťukává rytmus). Tato cvičení se provádějí současně.

 

Pod písněmi i doprovodem jsou melodické a rytmické modely, které se nacvičují samostatně.


Intonace (z lat. intonare = udávati tón) je praktická disciplína sloužící k rozvíjení pěveckých schopností a k získání představivosti o zvukové orientaci v notovém zápisu. Věnujte proto pozornost správné reprodukci uvedených příkladů a nepostupujte dále, dokud předchozí úlohy nejsou zvládnuty bezchybně.

 

První dva tóny u písní určují interval, na který musí být vypěstován návyk. Znalost celých písní i s textem je nutností pro tuto nápěvkovou metodu.

 

Rytmus je střídání dob těžkých a lehkých, dlouhých a krátkých, přízvučných a nepřízvučných not. V evropské hudbě je typický přízvuk na těžkých dobách a jeho pořadí je označeno číslicemi.


Intonace:

  1. lntonační cvičení zpíváme bud' na jména not nebo na neutrální slabiku.
  2. Vyučování je vhodné doplňovat zpěvem národních písní nebo umělých skladeb, a to bud' jednohlasně (s doprovodem) či dvouhlasně a tříhlasně (případně bez doprovodu).
  3. Dvojhlasá intonační cvičení mohou být prováděna různými způsoby (např. žák intonuje melodii a sám hraje na klavír druhý hlas).
  4. Šipka na začátku písně označuje interval stoupající, šipka ↘ na začátku písně značí interval klesající. Tyto intervaly nesmíme zaměňovat.
  5. Jednotlivé příklady nemusejí být nacvičovány chronologicky, lze je vzájemně kombinovat (např. diatonický jednohlas s intonací akordů).
  6. Vyučující může žákům jednotlivé příklady přehrávat se záměrnou chybou. Úkolem žáků je chybu nalézt a opravit.

Rytmus:

  1. Rytmické příklady reprodukujeme poklepem.
  2. Při nácviku rytmických cvičení začínáme pomalým tempem, které při dalších reprodukci zvyšujeme.
  3. Pro kontrolu tempa použijeme metronom.

Doplňkové parametry

Kategorie: Hudební nauka a teorie
Autor: Miloš Veselý, Stanislav Jelínek
CD: NE
Číslo vydání: 1.
Formát: B5
Fotografie: NE
Ilustrace: NE
ISMN: 9790706512730
Jazyk: Čeština
Nástroj: Zpěv
Obtížnost: Středně pokročilí, Mírně pokročilí
Počet stran: 68
Rok původního vydání: 2008
Rok vydání: 2008
Tisk: TISK Krásná Lípa, s.r.o.
Typ publikace: Nauka a teorie
Vazba: Sešitová
Zpracování a sazba: Vladimír Frank, Jiří Kreissl

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: