Intonace a rytmus - Stanislav Jelínek, Miloš Veselý
Detailní popis produktu
Základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí obsahu této učebnice je dokonalé zvládnutí základů hudební teorie (tj. stupnic, intervalů, akordů atd.). Tyto znalosti lze získat z učebnice Základní hudební pojmy v otázkách a odpovědích od S. Jelínka, kterou vydalo nakladatelství Vladimír Beneš.
Na začátku cvičebnice (str. 4 – 13) jsou na sudých stranách písně a na lichých stranách jejich rytmický doprovod (jeden žák zpívá a druhý vyťukává rytmus). Tato cvičení se provádějí současně.
Pod písněmi i doprovodem jsou melodické a rytmické modely, které se nacvičují samostatně.
Intonace (z lat. intonare = udávati tón) je praktická disciplína sloužící k rozvíjení pěveckých schopností a k získání představivosti o zvukové orientaci v notovém zápisu. Věnujte proto pozornost správné reprodukci uvedených příkladů a nepostupujte dále, dokud předchozí úlohy nejsou zvládnuty bezchybně.
První dva tóny u písní určují interval, na který musí být vypěstován návyk. Znalost celých písní i s textem je nutností pro tuto nápěvkovou metodu.
Rytmus je střídání dob těžkých a lehkých, dlouhých a krátkých, přízvučných a nepřízvučných not. V evropské hudbě je typický přízvuk na těžkých dobách a jeho pořadí je označeno číslicemi.
Intonace:
- lntonační cvičení zpíváme bud' na jména not nebo na neutrální slabiku.
- Vyučování je vhodné doplňovat zpěvem národních písní nebo umělých skladeb, a to bud' jednohlasně (s doprovodem) či dvouhlasně a tříhlasně (případně bez doprovodu).
- Dvojhlasá intonační cvičení mohou být prováděna různými způsoby (např. žák intonuje melodii a sám hraje na klavír druhý hlas).
- Šipka ↗ na začátku písně označuje interval stoupající, šipka ↘ na začátku písně značí interval klesající. Tyto intervaly nesmíme zaměňovat.
- Jednotlivé příklady nemusejí být nacvičovány chronologicky, lze je vzájemně kombinovat (např. diatonický jednohlas s intonací akordů).
- Vyučující může žákům jednotlivé příklady přehrávat se záměrnou chybou. Úkolem žáků je chybu nalézt a opravit.
Rytmus:
- Rytmické příklady reprodukujeme poklepem.
- Při nácviku rytmických cvičení začínáme pomalým tempem, které při dalších reprodukci zvyšujeme.
- Pro kontrolu tempa použijeme metronom.
Doplňkové parametry
Kategorie: | Hudební nauka a teorie |
---|---|
Autor: | Miloš Veselý, Stanislav Jelínek |
CD: | NE |
Číslo vydání: | 1. |
Formát: | B5 |
Fotografie: | NE |
Ilustrace: | NE |
ISMN: | 9790706512730 |
Jazyk: | Čeština |
Nástroj: | Zpěv |
Obtížnost: | Středně pokročilí, Mírně pokročilí |
Počet stran: | 68 |
Rok původního vydání: | 2008 |
Rok vydání: | 2008 |
Tisk: | TISK Krásná Lípa, s.r.o. |
Typ publikace: | Nauka a teorie |
Vazba: | Sešitová |
Zpracování a sazba: | Vladimír Frank, Jiří Kreissl |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.